Upał w pracy – obowiązki pracodawcy

Upał w pracy – obowiązki pracodawcy

Nieodzownym elementem w okresie wakacyjnym, który może mieć znaczny wpływ zarówno na komfort, jak i samą efektywność oraz skupienie pracowników na należytym wykonywaniu swoich obowiązków służbowych, są fale upałów. W końcu nie od dziś wiadomo, że w przypadku osób udających się na urlop, słoneczna pogoda jest powodem do radości. Jednak w przypadku osób, które w tym czasie pozostają w pracy, upał w pracy spowodowany wysokimi temperaturami może być dość uciążliwy. Dlatego też tak ważne jest, aby pracodawcy byli w stanie zapewnić swoim podwładnym odpowiednie warunki pracy.

Każdy pracodawca, któremu zależy na efektywnie wykorzystanym przez pracownika czasie spędzonym w biurze w okresie upałów, powinien zadbać o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w momencie, gdy na zewnątrz temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza bądź też w biurze mamy do czynienia z temperaturą wyższą niż 28 stopni Celsjusza, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia/dostarczenia swoim podwładnym chłodne napoje. Oczywiście nie ma w rozporządzeniu wymienionego rodzaju napojów, jednak należy pamiętać, aby były one dostępne dla pracowników przez cały czas. Stąd też warto, jest zainwestować w takie rozwiązania, jak dystrybutory filtrujące od Aquamo: https://aquamo.com.pl/dystrybutory-filtrujace-wode.

Upał w pracy – jakie obowiązki w tym okresie ma pracodawca?

Jak już zostało wspomniane wyżej, podstawowym obowiązkiem pracodawcy w okresie, w którym mamy do czynienia z falą upałów, jest dostarczenie zatrudnianym osobom chłodnych napojów. Woda do firmy pozwoli nie tylko na utrzymanie efektywności pracownika, ale także na zapewnienie odpowiedniego samopoczucia, nawodnienia organizmu oraz skutecznego orzeźwienia i schłodzenia. Oprócz wspomnianych napojów pracodawca tym wszystkim podwładnym, którzy wykonują swoje obowiązki służbowe w warunkach szczególnie uciążliwych, jest obowiązany do zapewnienia nieodpłatnie odpowiednich posiłków, co wynika ze względów profilaktycznych.

Na wspomnianych wyżej kwestiach kończą się tak naprawdę obowiązki pracodawcy podczas upałów w pracy. Inne praktyki prowadzone przez firmy podczas wysokich temperatur stanowią dobrą wolę pracodawcy, a nie jego obowiązki. Mowa w tym momencie o kwestiach związanych/dotyczących m.in.:

  • montażu w pomieszczeniach biurowych specjalnych klimatyzatorów, pozwalających na utrzymanie unormowanej temperatury;
  • w przypadku braku wystarczających środków inwestycja w tańsze rozwiązania w postaci np. wiatraków lub wentylatorów;
  • montaż rolet lub żaluzji, które zapewniają nie tylko dobrą izolację, ale także zapobiegają odbijaniu się od monitorów światła słonecznego;
  • skrócenie czasu pracy bez możliwości obniżenia wynagrodzenia pracownikom;
  • zezwolenie podwładnym na wykonywanie swoich obowiązków służbowych na zasadach pracy zdalnej tj. z domu.