Copywriter – czym się zajmuje i ile zarabia?
Choć zawód copywritera powstał ponad dekadę temu, to polskie społeczeństwo wciąż nie do końca zdaje sobie sprawę, co robi copywriter i ile zarabia. Chcesz zajrzeć do portfela polskim copywriterom?
Czym zajmuje się copywriter? Jaki jest jego zakres obowiązków?
Zawód copywritera jest dość różnorodny i elastyczny. Na rynku spotkać możemy copywriterów kreatywnych, którzy tworzą spoty reklamowe, scenariusze radiowe i telewizyjne, wymyślają hasła, slogany i nazwy firm lub produktów.
Innym rodzajem copywritera są redaktorzy, którzy tworzą wysokiej jakości treści na wybrane tematy, zwykle specjalizują się w konkretnych tematykach i branżach, a z ich usług korzystają głównie wydawnictwa i agencje.
Jeszcze innym i najmniej popularnym w Polsce rodzajem copywritera jest copywriter techniczny (ang. technical writer). Tworzy on manuale, instrukcje, specyfikacje oraz dokumentacje produktów, a proces twórczy jest podyktowany ścisłą współpracą z producentem.
Copywriterami nazywa się również content writerów i content managerów. Te osoby odpowiadają za strategie content marketingową, kreację kampanii marketingowych i produkowanie, zarządzanie i dystrybuowanie treścią w różnych kanałach dystrybucji.
Czego wymaga się od copywritera?
Istnieje kilka kluczowych umiejętności i atrybutów, którymi powinien cechować się copywriter, niezależnie od własnej specjalizacji. Należą do nich:
- znajomość zasad SEO (ang. Search Engine Optimization) i SEM (ang. Search Enginge Marketing),
- znajomość psychologii reklamy,
- znajomość najnowszych trendów,
- lekkie pióro,
- umiejętności związane z pracą kreatywną,
- umiejętność jasnego formułowania myśli,
- samodyscyplina i dobra organizacja czasu pracy.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywriterów są bardzo różne i zależą od kilku czynników, takich jak:
- praca na etacie czy samozatrudnienie (freelance),
- rodzaj tworzonych treści,
- jakość oferowanych usług,
- sposób rozliczania pracy,
- umiejętności marketingowe.
Mediana zarobków copywriterów wynosi obecnie około 3450 zł netto, a im większe doświadczenie, rozpoznawalność marki osobistej i jakość pracy, tym większe zarobki. Najlepsi copywriterzy mogą liczyć na wypłatę w wysokości nawet 11 000 zł netto. Copywriterzy na etacie zarabiają średnio od 1800 do 3000 zł netto, przy czym najmniej liczną grupę stanowią copywriterzy zarabiający powyżej 8 000 złotych netto.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tajnikach pracy copywritera? Odwiedź blog Kuźni Treści i bądź na bieżąco z branżą: https://www.kuzniatresci.pl/blog-copywritera.